Onze specialist(en)
-
- Peter Eskes
- Adviseur / Eigenaar
-
- Johan van Wijk
- Adviseur / Eigenaar
< meer vragen en antwoorden over ‘bedrijf aankopen’
Ik wil mijn onderneming laten groeien door middel van een overname
In de afgelopen jaren heeft uw onderneming een mooie groei laten zien. Dit kan zelfstandige groei zijn, als gevolg van het maken van de juiste keuzes, of doordat u kansen in de markt hebt weten te verzilveren. Mogelijk komt de groei zelfs voort uit een eerdere overname. Denkt u dat uw bedrijf nóg verder zou kunnen doorstoten in de markt? Zodat u nog meer waarde kunt genereren voor de onderneming en haar klanten, om zodoende op lange termijn succesvol te zijn?
De meest succesvolle overnames, zijn overnames die worden gedaan met een duidelijk doel voor ogen. Uw strategie moet dus scherp geformuleerd zijn. En de bijdrage die de beoogde overname daaraan levert eveneens. Zo krijgt u een helder beeld van hoe een ideale overnamekandidaat eruit zou moeten zien. Op basis daarvan gaat u op zoek. Ook als zich – onverwacht – een aankoopmogelijkheid aandient, is een goede strategische onderbouwing belangrijk.
Het is meer dan raadzaam om de kenmerken van een voorgenomen aankoop te toetsen aan de strategie en het profiel van uw onderneming. Let erop dat u de vooraf geformuleerde strategie tijdens het proces steeds blijft bewaken. Wij vragen ondernemers vaak om vooraf de drie belangrijkste redenen voor een overname op papier te zetten. Tijdens het proces kunnen wij u dan blijven uitdagen de zorgvuldig geformuleerde uitgangspunten in het oog te houden.
Wij helpen u ervoor te zorgen dat een acquisitie ook daadwerkelijk waarde genereert. Dit begint bij het formuleren van, en u houden aan, de juiste strategie. Er wordt getoetst of geïdentificeerde kostenbesparingen, andere synergieën en/of schaalvoordelen realistisch en haalbaar zijn. Wij zijn die nuchtere en kritische adviseur in het domein van ondernemende optimisten.
Wij adviseren ondernemers:
- over de toegevoegde waarde van het over te nemen bedrijf in relatie tot hun overnamestrategie
- over (potentiële) synergievoordelen en de terugverdientijd van een acquisitie.